2015/03/18

Lockmachine in the house


Zoals de trouwe lezer inmiddels weet, heb ik de liefde voor stofjes & wolletjes met de paplepel binnen gekregen. Mijn moeder naaide al mijn kleding tot ver in de middelbare school. Mijn eerste poging tot zelfstandig naaien herinner ik me nog goed. 

Ik was een jaar of 15, mijn ouders gingen met mijn jongere broer en zus op stap en ik bleef thuis. Eenmaal alleen ging ik aan de slag met een lapje katoen met felroze-zwarte print (de eighties, baby!) en knipte&naaide een bloesje. Ongetwijfeld zat het niet al te degelijk in elkaar, maar ik voelde me geweldig. Als ik er nu op terugkijk heb ik diep respect voor mijn moeder, die, toen ze aan het einde van de dag thuiskwam, niet boos werd over het feit dat ik zomaar aan haar machine zat, in haar naaidoos had gerommeld, haar Knip uit elkaar had gehaald, haar naaischaar had gebruikt... ik weet niet of ik nu die zelfbeheersing zou kunnen opbrengen voor mijn dochter.

Inmiddels heb ik zelf al heel wat kilometers naden naaien achter de rug op mijn eigen naaimachine; eerst een Leeuwenstein, toen een Singer en inmiddels een Janome. 
Pas sinds ik naailes heb, weet ik dat er ook lockmachines bestaan.

En nu.......


Ik was zó nieuwsgierig. 
Hoe gebruik je zo'n machine? Wat voegt het toe? Wat kun je ermee?
Dus toen mijn moeder me attendeerde op de aanbieding van een grote supermarkt twijfelde ik weliswaar nog even, maar kon ik de verleiding niet weerstaan.

Vanochtend ging ik aan de slag. 
Inrijgen viel reuze mee (echt!) en het 'voelde' als een naaimachine. Vertrouwder terrein dan ik dacht.



En toen was het tijd voor het echte testen.
Verschillende stoffen, verschillende instellingen, alle knoppen en hendels uitproberen.
Goed ontdekken wat de effecten zijn van al die knoppen en hendels 
(en dat ook proberen te onthouden!).

Hoewel ik vooraf zo mijn twijfels had of deze machine wat zou kunnen (voor dat geld) en ook met mijn twitter-naaivriendinnen deelde dat dit toch eigenlijk niets kon zijn, is mijn eerste indruk positief. 
Het gebruik is veel praktischer dan ik verwachtte, en de machine voelt degelijk aan. 
Ik heb er naast al deze testranden ook al wat 'echte' naden op genaaid, en dat ging ook prima.
Wat wel een nadeel is: de machine heeft geen vrije arm, dus voor kinderkleding is dat wellicht onhandig. 

Voor nu ben ik zo blij dat ik eindelijk ontdek wat een lockmachine doet en kan.

Heb jij goede tips om nog meer te leren over de lockmachine?
Laat het even weten in de comments hieronder!

Fijne dag!

Anita

2 comments:

  1. Hoi Anita
    Bij Boekenvoordeel verkopen ze een leuk boekje: Naaien met de lockmachine €7,95 Uitgebreide beschrijving van diverse steken, mogelijkheden en een aantal projecten.
    Succes
    Marita

    ReplyDelete
  2. Dankjewel Marita, ik ga op zoek naar het boekje! Groetjes, Anita

    ReplyDelete